Van bolle monoliet tot futuristische microservices

bol.com is een webwinkel in Nederland en België die in 1999 werd opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG. Het hoofdkantoor staat in Utrecht. Na een aantal moeizame beginjaren is bol.com ondertussen uitgegroeid tot de Beste webwinkel van Nederland en in 2014-2015 zelfs tot Beste webwinkel van Europa.

Door deze enorm toegenomen populariteit is het dan ook begrijpelijk dat de grens van het oorspronkelijk door bol gebouwde automatiseringssysteem werd bereikt. Daarom besloot de winkel vorig jaar om het ordermanagementsysteem, medeverantwoordelijk voor inkoop, klantfacturatie, voorraadbeheer en retouren, op te splitsen in kleinere microservices.

Iedere microservice krijgt zijn eigen verantwoordelijkheid. Ieder team dat bouwt aan deze service is bovendien verantwoordelijk vanaf de bouw tot het in productie nemen en daarna voor het ‘gezond’ en draaiend houden van de service. Zelfs tijdens enorme drukte (zoals rond Sinterklaas en Kerst).

PRINCE2, DSDM, Agile? LEGO!

Ook bij bol.com is de fun-factor een belangrijk element in het bouwen aan de beste Webwinkel van Nederland. Daarom is er, om het proces van het opsplitsen van het oorspronkelijk systeem in kleinere microservices tastbaar te maken, gekozen om te LEGOliseren.

Te beginnen met een verwijzing naar het monolithische huidige systeem in de vorm van het Star Wars ruimteschip ‘Death Star.’ Een mega-ruimtestation dat we stap voor stap om gaan bouwen naar zelfstandige ruimteschepen (microservices).

 

monolithisch systeem legoliseren maar

De monoliet bestaat uit veel onderdelen (stored procedures/queues/batches). Het totale aantal uit te faseren onderdelen is vooraf bepaald. Aan de hand daarvan is ook bepaald hoeveel LEGO-onderdelen een team kan verdienen door het ontmantelen/uitschakelen van één of meerdere onderdelen van de monoliet.

Met de verkregen LEGO-onderdelen bouwt ieder team vervolgens zijn eigen ruimteschip.

Iedere maand is er een voortgangsbijeenkomst. Naast het informatieve deel over de stand van zaken en de onderwerpen waar de teams mee bezig zijn, wordt daar ook getoond hoeveel procent van het werk de afgelopen maand verricht is, dus hoeveel LEGO-onderdelen verkregen zijn door de verschillende teams.

Na afloop van de meeting mag ieder team het verdiende aantal onderdelen van de Death Star slopen. Waarbij je zelf kiest welke onderdelen het meest geschikt zijn voor jouw ruimteschip in aanbouw.

Om binnen het thema te blijven, bezoekt Darth Vader ook de voortgangsbijeenkomsten.

Kijk 'm zitten die Dark PRINCE2

Door vragen te stellen aan Darth Vader die hij alleen met Ja (knikken) of Nee (schudden) beantwoordt, kun je raden welke bol.com-medewerker dit keer als Darth Vader aanwezig is. Degene die de juiste naam raadt, krijgt de komende maand de verantwoordelijkheid over de Death Star en neemt deze mee naar zijn of haar werkplek.

Om je ruimteschip uit te kunnen bouwen tot iets moois zijn er tussentijds nog extra doosjes LEGO te verdienen. Die zijn van harte welkom, want het uitfaseren van een bestaand systeem is niet iets wat je op korte termijn doet. We zijn echter goed op weg om de target rond Q2 2018 te halen.

En om teams nog meer te motiveren is er nog een prijs voor het team dat de mooiste foto(s) maakt van hun ruimteschip.

Het team met de meeste stemmen wint en mag naar de laatste Star Wars-film.

Onnodig te melden wie dit gaat winnen… R.I.P. Death Star 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *