Vanaf begin 2016 is er binnen de afdeling invordering bij de Belastingdienst gebouwd aan een nieuw inningssysteem, genaamd Innen op Aangifte (IOA).

Sinds juli 2016 werk ik vanuit Craftsmen op locatie bij de Belastingdienst en help ik mee aan de bouw van deze nieuwe applicatie.

Het doel van IOA is het verder stroomlijnen van het inningsproces, en het uitfaseren van het huidige systeem voor de motorrijtuigenbelasting en de bestaande ETM-applicatie.

Zo’n 25 specifieke belastingmiddelen die nu in de ETM-applicatie zitten, zullen geleidelijk overgaan naar het nieuwe inningssysteem. Te beginnen, zo was het plan, met het grootste middel, motorrijtuigenbelasting (MRB).

Dit laatste streven bleek echter niet haalbaar, vanwege de complexiteit en externe systemen die nog niet klaar waren om aan te sluiten op IOA. Daarom is besloten om eerst met een kleiner middel live te gaan, namelijk met de Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPMR).

De belasting die je afdraagt bij de aanschaf van een nieuwe auto of bij het importeren van een auto.

Zo’n 3 jaar is er door verschillende teams gewerkt aan het nieuwe inningssysteem. En aan de externe systemen die berichten aanleveren én aan de systemen die op hun beurt weer de uitgaande berichten van IOA ontvangen.

En nu is het dan zover: de nieuwe Innen op Aangifte-applicatie van Belastingdienst gaat officieel live. Dat vierden we dinsdag 11 december met een hapje en drankje, samen met alle partijen die een bijdrage hebben geleverd.

leuker kunnen we het niet maken, wel lekkerder

Ter viering van livegang IOA

Tijdens deze middag werd er stilgestaan bij de afgelopen 3 jaar en kwamen er grappige anekdotes, limericks en foto’s voorbij. Daarbij mocht een foto van Craftsmen, ter inspiratie van de andere leveranciers, natuurlijk niet ontbreken.

Zo doe je dat

Ter viering van 1-jarig bestaan Craftsmen

Op de IOA-taart staat overigens de olifant die de hoeveelheid te bouwen features symboliseert:

Kom maar op met die porseleinkast met spaarvarkentjes

Het proces

Wat dit project boeiend maakt, is dat we in een leuk team van collega’s op een agile (SAFe) manier aan de inningsapplicatie van de BV Nederland werken.

Als Java-ontwikkelaar lever je een bijdrage aan de bouw van de inningsapplicatie. Maar aangezien het team ook T-shaped is, horen daar ook taken als ontwerpen en testen bij. Per slot van rekening zorg je er telkens als team voor dat je samen de sprints haalt.

Testdriving MRB

Als gezegd is de motorrijtuigenbelasting (MRB) een belangrijk middel. De meeste betalingen lopen via automatische incasso. Met een maandelijkse piekperiode waarbij het systeem miljoenen automatische incasso’s binnen een bepaald tijdsbestek verwerkt.

Performance speelt hierbij dus een belangrijke rol en zorgt voor de nodige uitdagingen.

Voor performancetesting maken we binnen IOA gebruik van Apache Jmeter, een tool die uitermate geschikt is voor loadtesting en het uitvoeren van performancemetingen. En we gebruiken Jmeter ook voor het testen van de businessfunctionaliteit (use cases).

Bovendien biedt Jmeter standaard samplers voor het aanroepen van SOAP en REST webservices, JMS samplers om berichten op een queue te zetten of er van af te lezen, en tal van andere samplers die je out-of-the-box kunt gebruiken.

Handig, aangezien het hele inningsproces voor het grootste deel bestaat uit massale backendverwerking van betalingsberichten en vorderingen, in een keten van SOAP webservices en queues.

Truckload aan tooling 

De gehele verwerking van betalingsberichten en vorderingen wordt aangestuurd door IBM BPM die de verschillende webservices van IOA aanroept.

Overige technologieën en tooling die we binnen het project gebruiken zijn o.a. Java 8, SQL, XSD, EJB3, CDI, DB2, REST Webservices, Angular 2 (voor een klein aantal beheerschermen), MQ, Junit4/5 en de gebruikelijke tooling als Maven, Jira, Confluence, Bitbucket, Jenkins en Sonar.

Gedurende het project hebben we verder ook al een aantal vernieuwingen en migraties doorgevoerd: van Java 6 naar Java 8 (een hele verbetering!), van WebSphere 8.0 naar Websphere 8.5, van Hibernate naar OpenJPA naar Eclipselink.

We hebben bepaald niet stilgezeten

Uitstekende bagage voor het vervolgtraject: de langverwachte release van het middel motorrijtuigenbelasting!